Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Wat voor type eter ben jij?

Wat voor type eter ben jij?

Eettype

Kom jij er maar niet achter waarom jij op bepaalde momenten eet? Waarom je sommige situaties zo lastig vindt? Dan is deze blog echt wat voor jou.

Jouw eetgedrag heeft daar namelijk een ontzettend grote invloed op. En het kan het ontwikkelen van een gezonde, relaxte relatie met eten in de weg staan.

Het is heel interessant om eens bij jezelf na te gaan in welk type eter/eters jij jezelf herkent. Om zo je eigen eetgedrag beter te begrijpen en dit ook te veranderen. Zo stap je niet langer keer op keer in dezelfde valkuil en krijg je een heel andere, relaxtere, fijne relatie met eten.

En dát zorgt er voor dat er in jouw gedrag en gewoontes ook echt dingen blijvend gaan veranderen!

De emotionele eter
Emotionele eters grijpen naar eten als ze niet lekker in hun vel zitten. Ze ervaren bijvoorbeeld stress, onzekerheid, verdriet, onrust, spanning, een bepaalde mate van angst of frustratie. Omdat ze hun negatieve gevoelens of gedachten niet willen ervaren maar zo snel mogelijk weg willen stoppen, gaan ze eten. Eten is de manier geworden om even niet meer te voelen. Maar naderhand blijft een naar of schuldgevoel over.
Voelt de emotionele eter zich gelukkiger, keert de rust terug in haar leven, dan gaat het op eetgebied vaak ook een stuk beter. Totdat er zich opnieuw een periode aandient waarin het niet zo lekker loopt.
To do: Op een effectieve manier om leren gaan met je emoties is de eerste stap om dit patroon te doorbreken.

De externe eter
Externe eters krijgen trek als ze eten ruiken of zien. Of zelfs als ze iemand anders over eten horen praten. Externe eters voelen de neiging om te gaan eten waarmee ze hier geconfronteerd worden. Ze denken dan honger te hebben terwijl dat eigenlijk niet zo is.
To do: Om leren gaan met deze neigingen kunnen je helpen er voortaan anders mee om te gaan.

De lijngerichte eter
Lijngerichte eters weten alles van calorieën en wat ze wel of niet zouden moeten eten. Ze hebben veel regeltjes en staan vaak op de weegschaal. Hun dag is mislukt als ze iets ‘verkeerds’ gegeten hebben. Ze zijn vaak op dieet. Periodes van veel minder, anders of heel gezond eten wisselen zich af met weer terugvallen in oude gewoontes, of helemaal losgaan omdat ze zichzelf daarvoor veel hebben ontzegd. De welbekende jojo-er valt onder dit type eetgedrag.
To do: Door het idee van lijnen en alle (dieet)regels los te laten en een nieuwe, gezonde relatie met eten te creëren komt er een einde aan dit lijngerichte eten en wellicht ook een stabiel streefgewicht.

De gedachteloze eter
Deze eter eet zonder aandacht en er echt bij stil te staan. Het eten is op voordat ze er erg in hebben. Daardoor wordt er al snel meer gegeten dan nodig en er ook niet echt van genoten.
To do: Door bewuster en met meer aandacht te eten wordt het gemakkelijker te merken hoeveel je eigenlijk eet en of je genoeg hebt. En je ervaart meer voldoening van dat wat je gegeten hebt. Hierdoor ben je ook minder snel geneigd weer iets te pakken of te gaan snaaien.

De dooreter
Dooreters eten altijd hun bord leeg of scheppen nog een tweede keer op. Dat wat er voor hun neus wordt gezet wordt opgegeten. Het signaal dat je genoeg hebt wordt niet of nauwelijks (meer) ervaren. Hierdoor krijgen dooreters keer op keer te veel binnen en komen ze aan.
To do: Het weer leren luisteren naar je lijf, wanneer zit ik echt vol is een goede eerste stap.

De onverzadigbare eter
Deze eters hebben voor hun gevoel altijd trek. Ze zouden de hele dag kunnen eten. Daardoor wordt er ook meestal te veel gegeten terwijl er vaak niet eens sprake is van echte honger. Maar de meeste onverzadigde eters zijn hieraan gewend geraakt. Het is een gewoonte geworden om steeds maar te eten. Je kunt je voorstellen dat dit zorgt voor de nodige extra kilo’s. Maar deze gewoonte kan vervangen worden door andere gewoontes.
To do: Ontdek wat het eten je werkelijk oplevert en welke andere gewoonte dit kan vervangen.

De snelle eter
De snelle eter is, je raadt het al, altijd heel snel klaar met eten. Meestal zijn ze de eerste aan tafel die hun bord leeg heeft. Er wordt nauwelijks gekauwd of gepauzeerd tijdens de maaltijd. Voordat de maag het verzadigingssignaal heeft afgegeven heeft de snelle eter al te veel gegeten.
To do: Het is dus zaak om deze gewoonte aan te passen door bijvoorbeeld beter te kauwen en je bestek af en toe neer te leggen.

De gewoonte-eter
De gewoonte-eter heeft zichzelf onbewust getraind om op bepaalde momenten te eten, om naar eten te verlangen. Dit kan ook gebeuren als je nog niet zo lang geleden voldoende gegeten hebt. Er is geen achterliggend probleem of sprake van een emotie die aanleiding geeft om weer te willen eten. Je wilt bijvoorbeeld iets eten op een bepaald vast tijdstip of bij een bepaalde activiteit als tv kijken of in de auto zitten.
To do: Een mooie eerste stap is om in kaart te brengen op welke momenten jij uit gewoonte eet en je hier in het moment bewust van te zijn.  

Dus schrijf eens op in welke eter jij je herkent. Misschien herken je er meerdere. Welke voert dan de boventoon? Dan weet je ook waar je valkuil zit en wat je eraan kunt doen, welke vervolgstappen je kunt zetten.

Kun je hier hulp bij gebruiken? In mijn ‘Fijne relatie met eten en jezelf’ traject gaan we met jouw gewoontes en valkuilen aan de slag!

Dit is ook nog een interessant artikel: Honger is niet altijd honger maar wat dan wel? Én meld je aan voor mijn wekelijkse inspiratiemail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.