Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Wat is een gezonde relatie met eten?

Wat is een gezonde relatie met eten?

In mijn praktijk staat een gezonde relatie met eten centraal maar wat is dat eigenlijk? Ik leg het je uit.

Allereerst is het goed om te weten dat de relatie die jij met eten hebt laat zien hoe jij met eten omgaat. Welke rol eten in jouw leven speelt.

Maar ook dat een gezonde relatie met eten niets te maken heeft met gewicht. Slanke mensen hebben niet automatisch een gezonde relatie met eten. En mensen die te zwaar zijn kunnen prima een gezonde relatie met eten hebben.

Misschien heb jij je weleens afgevraagd hoe dat nou bij jou zit. Is de manier waarop jij met eten omgaat normaal? Is het gezond? Óf ligt daar misschien de oorzaak van jouw probleem? Je gaat er nu achterkomen. Want hier kun je een gezonde relatie met eten aan herkennen:

1. Er is geen zwart-wit onderscheid in gezond en ongezond

Een appel is gewoon een appel en chips is chips. Niet meer dan dat. De termen gezond en ongezond worden nauwelijks gebruikt. Als je wel vaak denkt in gezond en ongezond ben je de hele dag door producten aan het labelen. En alleen als je “gezond” eet dan doe je het in jouw ogen goed. Doe je het fout, eet je dus “ongezond”, dan faal je, heb je iets stoms gedaan. Denk je vaak in gezond en ongezond dan kan je gezond eten zien als een prestatie waar je hard voor moet werken.

2. Er is geen negatief oordeel over ‘ ongezond’  eten

Eet je een keer iets wat ‘ongezond’ is dan heb je hier geen negatief oordeel over. Als je een koekje eet heb je hiermee niks fout, slechts of verkeerd gedaan. Je hebt ook niet de gedachte dat je dag verpest is.

3. Er ontstaat geen schuldgevoel na het eten

Je hebt namelijk niemand aangereden, uitgescholden of pijn gedaan. Je hebt slechts iets gegeten en daar voel je je niet schuldig over.

4. Er kan worden genoten van eten ongeacht of het ‘ gezond’  of ‘ ongezond’  is

Je hebt eten dat voedingstechnisch gezien meer voor je lijf doet omdat het bijvoorbeeld meer vitamines en mineralen bevat. En eten wat dat een stuk minder heeft maar wat je bijvoorbeeld zo lekker vindt. Je kunt van allebei evenveel genieten en zonder schuldgevoel. Het gaat jou om de smaak, beleving en of je voldaan bent.

5. Er wordt vertrouwd op het lijf (voelen) i.p.v. op het hoofd (wat je allemaal denkt, tegen jezelf zegt)

Je voelt goed aan wanneer je honger hebt en wanneer je vol zit. Het zijn de voornaamste redenen om te gaan eten en stoppen met eten en niet vanwege dat ene stemmetje in hoofd wat je vertelt en zegt: eentje kan wel, je hebt het wel verdiend etc.

6. Eten is niet de enige vorm van beloning, troost en compensatie

We eten allemaal weleens om onszelf te belonen, te troosten of omdat we dat wel hebben verdiend na die ene lange, vermoeiende dag. Maar in een gezonde relatie met eten is het geen patroon of een gewoonte. Het is een bewuste keuze. Je gebruikt eten niet steeds om je beter te voelen want daar heb je andere oplossingen voor. Je gebruikt eten ook niet om niet te hoeven voelen, om je emoties te dempen.

7. Er is geen sprake van eetbuien

Jij kunt het prima bij 1 of 2 koekjes laten en je eet ze met aandacht op. Je voelt niet de drang om er meer te eten. En als het in huis is dan kan het daar prima onaangeroerd blijven. Heb je wel een enkele keer een eetbui dan vind je dat niet het einde van de wereld.

8. Er is geen sprake van strenge restricties

Je mag van jezelf alles eten. En dat betekent niet dat je altijd alles maar eet maar wel dat je alles zou mogen eten.

9. Er zijn geen eetregels. Allergieën, intoleranties of ziektes daargelaten

Je hebt geen eetregels als na 8 uur mag ik niet meer eten, doordeweeks geen snoep, koolhydraten zijn slecht.

10. Er kan op een ontspannen manier met eten worden omgegaan

Je denkt niet steeds in calorieën en je hebt een stabiel eetpatroon. Dus niet: de ene periode te weinig eten, omdat je bijvoorbeeld af wil vallen en dan weer een periode waarin je te veel eet en losgaat.
Daarnaast ben je niet steeds met eten bezig. Je denkt niet de hele dag aan eten of ‘wat ga ik nu weer eten?
En je voelt je niet meteen dik als je iets ‘slechts’ gegeten hebt of niet bang dat je bent aangekomen.

Doe de test!
Je hebt nu een beeld gekregen van wat een gezonde relatie met eten is. Daarnaast heb ik nog een leuke test ontwikkeld die je helpt vast te stellen of jij die zelf ook hebt. Binnen een minuut heb je de uitslag en je vindt hem hier.

Wil je weten hoe jij een gezonde relatie met eten kunt ontwikkelen ?
Vraag hier mijn gratis e-book aan met 11 gouden tips en meld je aan voor mijn wekelijkse inspiratiemail.

Wil je graag hulp bij het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten? Omdat je hier keer op keer tegenaan loopt? Wil jij meer rust ervaren rond eten? Wat doen aan je eetbuien of eten uit emotie? Kijk dan eens naar mijn traject ‘Een fijne relatie met eten en jezelf’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.