Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Wat is een gezonde relatie met eten

Wat is een gezonde relatie met eten

Wat is een gezonde relatie met eten

Wat is een gezonde relatie met eten. Je hebt het jezelf misschien weleens afgevraagd. In deze blog ga ik het je uitleggen.

Allereerst is het goed om te weten dat de relatie die je met eten hebt laat zien, hoe jij met eten omgaat. En welke rol eten in jouw leven speelt. De functies die het zoal heeft.

Maar ook dat een gezonde relatie met eten niets te maken heeft met gewicht. Dunne mensen hebben niet automatisch een gezonde relatie met eten. En mensen die dikker zijn kunnen prima een gezonde relatie met eten hebben.

Als je veel gelijnd hebt en verschillende diëten hebt geprobeerd, kan het zomaar zijn dat je relatie met eten verstoord is geraakt. Je zal zometeen ook zien dat een gezonde relatie met eten haaks staat op wat je meekrijgt vanuit diëten. Of vanuit onze maatschappij waarbinnen een dieetcultuur heerst.


Het is dus helemaal niet gek als nu blijkt dat je een ongezonde relatie met eten hebt. En ook heel begrijpelijk als je het lastig vindt om hier dingen in te veranderen en dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken.

Laten we dan nu snel kijken wat een gezonde relatie met eten is. Dit zijn de 10 kenmerken:


1. Er is geen zwart-wit onderscheid in “gezond” en “ongezond

Een appel is gewoon een appel en chips is gewoon chips. Niet meer dan dat. De termen gezond en ongezond worden nauwelijks gebruikt. Als je wel vaak denkt in gezond en ongezond, ben je de hele dag door producten aan het labelen. En alleen als je “gezond” eet doe je het goed. Doe je het fout, (je eet dus “ongezond”), dan faal je en heb je iets stoms gedaan.
Denk je vaak in gezond en ongezond dan kan je gezond eten zien als een prestatie waar je hard voor moet werken.

En dit komt natuurlijk ergens vandaan. Als peuter had je deze gedachtes helemaal nog niet. Maar je bent gevormd. Door je opvoeding, omgeving en wellicht ook door diëten. Want vandaaruit krijg je bovenstaande natuurlijk mee. Dit kan veel stress opleveren en je het gevoel geven dat je op moet letten. Dat je verkeerd bezig bent als je toch een keer dat koekje neemt of stuk taart. En daarmee komen we op het volgende punt.

2. Er is geen negatief oordeel over “ongezond” eten

Eet je een keer iets wat “ongezond” is dan heb je hier geen negatief oordeel over. Als je een koekje eet heb je hiermee niks fout, slechts of verkeerd gedaan. Je hebt ook niet de gedachte dat je dag verpest is.

Maar veel vrouwen voelen dit wel zo. Je herkent het vast dat je tegen jezelf zegt: nu is het toch al verpest of kapot, nu kan ik net zo goed ook nog die chocola, chips etc. eten. Morgen of maandag maar weer opnieuw beginnen. En ook: waarom kan ik dit gewoon niet? Ik heb geen discipline.

En dit komt puur door dat labelen en negatief oordelen over “ongezond” eten. Hierdoor kan je een constante strijd ervaren. Door een gezonde relatie met eten te ontwikkelen laat je dit achter je. En dat geeft veel rust. Eten wordt weer leuk i.p.v. iets negatiefs.

3. Er ontstaat geen schuldgevoel na het eten

Je hebt namelijk niemand aangereden, uitgescholden of pijn gedaan. Je hebt slechts iets gegeten en daar voel je je niet schuldig over.

Heb je echter meegekregen dat een bepaald product slecht is of “ongezond” en je eet het, dan voelt dat alsof je iets hebt gedaan waarover je je schuldig moet voelen. Dit zou niet zo moeten zijn. Binnen een gezonde relatie met eten, is eten gewoon eten. Waar je zonder schuldgevoel van kan genieten. En dat brengt ons op het volgende punt.

Wat is een gezonde relatie met eten


4. Er kan worden genoten van eten ongeacht of het “gezond”  of “ongezond”  is

Er zit wel degelijk een verschil in voedingswaarde tussen producten. De een bevat nu eenmaal meer voedingsstoffen dan de ander. Dit heeft je lijf ook nodig. Om goed te kunnen functioneren, een goede weerstand op te bouwen etc. Daarnaast heb je producten die dat minder hebben maar die óók een functie vervullen namelijk: ervan genieten. Je eet ze omdat je ze gewoon lekker vindt.
Binnen een gezonde relatie met eten kun je van allebei evenveel genieten en zonder schuldgevoel. Het gaat jou om de smaak, beleving en of je voldaan bent.

5. Er wordt vertrouwd op het lijf (voelen) i.p.v. op het hoofd (wat je allemaal denkt, tegen jezelf zegt)

A Je voelt goed aan wanneer je honger hebt en wanneer je vol zit. Het zijn de voornaamste redenen om te gaan eten en stoppen met eten

Je lijf geeft prima aan wanneer het tijd is om te eten. Je ervaart dan een hongergevoel. Diëten leren ons echter ons lichaam te wantrouwen. Want ‘je kan nu echt nog geen honger hebben’. Je mag ook maar een bepaalde hoeveelheid van iets, op een vastgelegd tijdstip op de dag. Heb je dan nog honger dan heb je in feite vette pech. Eten betekent daarnaast meer calorieën binnenkrijgen en dat is dus echt ‘not done’. Maar je lijf vraagt toch echt oprecht om energie en voedingsstoffen. Best erg eigenlijk dat we dit zijn gaan negeren.

Veel vrouwen leren door een dieet om aan hun hongergevoel voorbij te gaan. Ze weten niet meer wanneer ze echt honger hebben. Ze wantrouwen hun rommelende maag met alle gevolgen van dien. Het is één van de oorzaken van eetbuien of het niet bij die portie kunnen houden die jij prettig vindt. En dat geeft toch te denken.

Het is ook daarom dat voldoende eten, volwaardig eten en echte honger kunnen herkennen, één van de onderwerpen is binnen mijn traject en het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten.

B Er wordt niet of minder vertrouwd op het hoofd. Wat zich steeds afvraagt: mag ik dit wel? Is dit wel een goed idee? Kan ik dit eten of is het slecht of “ongezond”? Binnen een gezonde relatie met eten staat jouw behoefte centraal en niet de regels van een dieet. Waar heb jij wanneer echt zin in. En hoeveel. Dat bepaal je zelf. Je gaat af op je verzadigingssignaal en wanneer jij voldaan bent.

Daarbij heb je het ook door wanneer jouw hoofd allerlei excuses of smoezen verzint. Als: eentje kan wel, je hebt het wel verdiend, dat is sonde om weg te gooien (terwijl je misschien al vol zit). Ze herkennen en leren hoe je daarmee om kunt gaan, helpt je ontzettend in het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten.

Wat is een gezonde relatie met eten


6. Eten is niet de enige vorm van beloning, troost en compensatie

We eten allemaal weleens om onszelf te belonen, te troosten of omdat we dat hebben verdiend na die ene lange, vermoeiende dag. Maar in een gezonde relatie met eten is het geen patroon of een gewoonte. Het is een bewuste keuze. Je gebruikt eten niet steeds om je beter te voelen want daar heb je andere oplossingen voor. Je gebruikt eten niet om met je emoties om te kunnen gaan of om te kunnen ontspannen. Hoe jij omgaat met emoties kan invloed hebben op jouw relatie met eten en op je relatie met jezelf. Dus is het belangrijk hier aandacht aan te besteden.

7. Er is geen sprake van eetbuien

Jij kunt het prima bij die portie houden die jij prettig vindt en je eet het met aandacht op. Je voelt niet de drang om meer te eten. En als het in huis is dan kan het daar prima onaangeroerd blijven liggen. Heb je wel een enkele keer een eetbui dan vind je dat niet het einde van de wereld.

Heb je hier wel last van, is het een patroon geworden, dan is het goed om hiermee aan de slag te gaan. Ik heb een hele waardevolle online training die je daarbij kan helpen. Je vindt hem hier.

8. Er is geen sprake van strenge restricties

Je mag van jezelf alles eten. En dat betekent niet dat je altijd alles maar eet maar wel dat je alles zou mogen eten. Je hebt de regie op je eet-, snoep- en snackgedrag en maakt bewuste keuzes. Je bepaalt zelf wat je wanneer eet en hoeveel. Afgaande op jouw behoeftes. Waar heb ik zin in. Neem ik iets voedzaams of ga ik voor een genietmomentje.

Binnen een gezonde relatie met eten is er dus een onvoorwaardelijk toestemming om te mogen eten. Vaak denken vrouwen dat het hek dan van de dam is en dat ze helemaal losgaan. Dit blijkt echter niet het geval. Eetbuien, de drang om steeds iets te willen eten, je schuldig voelen behoren hiermee tot het verleden. En daarvoor in de plaats komt een ontspannen, gezonde relatie met eten én jezelf. In mijn traject leer je hoe je dit bereikt. Lees nog even verder voor de laatste twee kenmerken van een gezonde relatie met eten.

9. Er zijn geen eetregels. Allergieën, intoleranties of ziektes daargelaten

Je hebt geen eetregels als na 8 uur mag ik niet meer eten, doordeweeks geen snoep, koolhydraten zijn slecht.

Jezelf allerlei regels opleggen zorgt voor veel stress, de hele dag door met eten bezig zijn, steeds op moeten letten. Het hebben van eetregels en restricties is één van de redenen van het hebben van eetbuien. Het gaat je dus juist niet helpen meer grip op je eetgedrag te krijgen.

Want wees eens eerlijk, het opvolgen van al je regels is onmogelijk, is je niet gelukt en gaat je ook niet lukken. Zolang jij eetregels voor jezelf hebt zal er altijd weer een moment komen dat het in jouw ogen ‘mis’ is gegaan, het verpest is en je weer helemaal opnieuw moet beginnen.

We denken zelfs nog strengere regels nodig te hebben (dIe dus helemaal al niet vol te houden zijn) en voor je het weet zit je in een cirkeltje waar je niet meer uitkomt. Eetregels zijn onderdeel van het probleem. Eetregels geven je geen controle maar zorgen er keer op keer voor dat je de controle verliest.
De regie pakken wel en dat doe je door te werken aan een gezonde relatie met eten.

10. Er kan op een ontspannen manier met eten worden omgegaan

Je denkt niet steeds in calorieën en je hebt een stabiel eetpatroon. Er is een gezonde balans en geen sprake van het alles-of niets principe. Oftewel dat er periodes zijn van (te) weinig eten, streng zijn, opletten omdat je bijvoorbeeld af wil vallen, en periodes van te veel eten, losgaan omdat het niet gelukt is.
Of dat het doordweeks ‘goed gaat’ en in het weekend, de avonden, op vakantie of met de feestdagen mis. Denk ook aan het welbekende jojo-effect wat hierdoor kan ontstaan.

Ontspannen omgaan met eten wil ook zeggen dat je onbezorgd uit eten kunt gaan of naar een verjaardag of barbecue. Dat je tijdens een etentje dat kiest waar je echt in zin hebt i.p.v. rekening te houden met wat bevat de minste calorieën.

En dat je je niet meteen dik voelt als je iets ‘slechts’ gegeten hebt of dat je bang bent te zijn aangekomen.

Wil je weten wat een gezonde relatie met eten en jezelf oplevert? Klik hier. En waarom inzetten op afvallen niet werkt? Klik daarvoor hier.

Doe de test!
Je hebt nu een beeld gekregen van wat een gezonde relatie met eten is. Daarnaast heb ik nog een leuke test ontwikkeld die je helpt vast te stellen of jij een gezonde relatie met eten hebt. Binnen een minuut heb je de uitslag en je vindt hem hier.

Wil je weten hoe jij een gezonde relatie met eten kunt ontwikkelen ?

Volg me op Facebook of Instagram en meld je aan voor mijn wekelijkse inspiratiemail.

Wil je graag hulp bij het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten? Omdat je strijd ervaart met eten en hier keer op keer tegenaan loopt? Wil jij meer rust ervaren rond eten? Wat doen aan je eetbuien of emotioneel eetgedrag? Kijk dan eens naar mijn traject ‘Een fijne relatie met eten en jezelf’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *