Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Wat een gezonde relatie met eten je oplevert

Wat een gezonde relatie met eten je oplevert

Wat levert een gezonde relatie met eten op

Ben jij naarstig op zoek naar een manier waardoor je niet steeds terugvalt in oude (eet)gewoontes? Of hoe je de strijd met eten en je gewicht nu eindelijk eens achter je kunt laten?

Ga dan aan de slag met je relatie met eten en jezelf.

Ik weet het, het is hoogstwaarschijnlijk niet iets wat je gewend bent of waar je bekend mee bent, maar juist dan is het de moeite waard om hier wat meer over te weten.

Want met eenzelfde aanpak kun je ook steeds hetzelfde resultaat verwachten. Nietwaar?

Wat we zien is dat het aan de slag gaan met je relatie met eten en jezelf het volgende op kan leveren:

1. Mensen die een gezonde relatie met eten en zichzelf hebben vertonen over het algemeen meer gezondheidsgedrag en ze blijven dat ook doen. Mede omdat het onderliggende probleem is aangepakt. Ze hebben inzicht gekregen in waarom ze meer of anders eten, snoepen en snacken dan ze willen/wilden en hoe ze hiermee om kunnen gaan.

2. In de basis hebben ze een veel gevarieerder, gezonder en gebalanceerder eetpatroon. Eten is ook weer leuk, iets plezierigs i.p.v. iets negatiefs. Er kan weer genoten worden zonder schuldgevoel. Er zijn geen regels meer of restricties die anders de nodig stress opleveren. En eetdrang ervaren naar bepaalde producten is hiermee ook afgenomen. Ze hebben niet meer het gevoel dat ze constant op moeten letten waardoor er ook meer rust in hun hoofd is ontstaan. Ze zijn er niet meer de hele tijd mee bezig.

3. Ze luisteren beter naar hun honger- en verzadigingsgevoel waardoor ze eten wat hun lichaam nodig heeft en niet per se heel veel meer. Er is meer balans en in de basis krijgen ze die voedingsstoffen en hoeveelheden binnen die ze nodig hebben.

4. Dat wil niet zeggen dat ze niet meer snoepen. Ook snoepen is onderdeel van een gezond eetpatroon. Het verschil is dat ze nu de regie kunnen pakken op hoeveel ze dan snoepen of snacken en wanneer.

5. Ze luisteren beter naar hun lichaam, naar vermoeidheid en handelen hiernaar.

6. Ze bewegen hierdoor ook met meer plezier en doen aan die vorm van beweging die ze leuk vinden. Daarom is het geen kwestie meer van volhouden.

7. Ze kennen hun eigen behoeftes op verschillende vlakken in hun leven en handelen hiernaar. Er is balans waardoor ze eten niet meer nodig hebben om zich beter te voelen. Ze staan ook meer in contact met zichzelf.

8. Ze zitten hierdoor ook lekkerder in hun vel en trekken zich minder aan wat anderen van ze vinden.  Omdat ze weten wat hun blij maakt en wat zij nodig hebben om gelukkig te zijn.

9. Ze hebben op een effectieve manier om leren gaan met teleurstellingen, hun emoties, negatieve gedachtes en excuses die ook een grote rol kunnen spelen in al dan niet gaan eten. Eten is steeds minder vaak een middel om zichzelf mee te belonen, verdoven of troosten. Doordat ze weten hoe ze met hun gedachtes en emoties om kunnen gaan is ook hun welbevinden verbeterd.

10. Dit alles leidt ertoe dat eetbuien minder vaak voorkomen of tot het verleden behoren.

11. Ze hebben een gezonde relatie met zichzelf en hun lichaam. Er is sprake van meer zelfacceptatie en zelfwaardering ongeacht wat de weegschaal aangeeft. Ze zijn over het algemeen positiever en vriendelijker naar zichzelf en hebben het gevoel nu wel goed genoeg te zijn. Zelfzorg staat nu hoog in het vaandel.

12. Ze voelen zich gelukkiger en hun stemming en kwaliteit van leven is verbeterd. Mede omdat ze zich nu eindelijk eens kunnen richten op wat er werkelijk toe doet, dan steeds maar weer op dieet te moeten of bezig te zijn met hoe ze eruit zien.

Naast al deze postieve effecten is er een verband tussen een gezonde relatie met eten en een lagere bloeddruk, minder slechte vetten in het bloed, een betere hartfunctie en lagere bloedsuikerwaarden*.

Klinkt dit te mooi om waar te zijn?

Weet je, het vraagt echt wel de nodige tijd en inzet, maar als je dit erover hebt en met jezelf aan de slag wil kan ook jij dit bereiken.

En gelukkig hoef je dit niet alleen te doen en kun je je laten coachen door iemand die weet wat er nodig is om die gezonde relatie met eten en jezelf te ontwikkelen.

Maar je kunt je er uiteraard ook eerst zelf in verdiepen. Vraag hiervoor mijn gratis e-book ‘Nooit meer op dieet- werk aan een gezonde relatie met eten en jezelf’ aan. Met 11 gouden tips waarmee je nu al aan de slag kunt gaan. Met als BONUS een aantal waardevolle mailtjes met info en opdrachten die ik ook in mijn traject gebruik.

En kijk ook eens naar de laaggeprijsde online trainingen die ik heb ontwikkeld.

Wat levert een gezonde relatie met eten op

Dit is ook nog interessant: Waarom inzetten op afvallen niet werkt en Wat is een gezonde relatie met eten

*Bron: ‘Intuitive eating and its psychological correlates: A-meta analysis’, van J. Linardon, T.L. Tylka & M. Fuller-Tyszkiewicz (2021) en ‘Relationships between intuitive eating and health indicators: literature review’ van N. van Dyke & E.J. Drinkwater (2014).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *