Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Waarom diëten niet werken

Waarom diëten niet werken

waarom dieten niet werken

Waarom diëten niet werken?

Daar ga ik je in dit blogartikel antwoord op geven maar laten we eerst eens kort kijken naar waarom we op dieet gaan, waarom we af willen vallen.

De redenen komen vaak erg overeen: je wilt lekkerder in je vel zitten, meer energie hebben, je wilt dat je kleding weer past of mooier staat, je wilt weer tevreden kunnen zijn met je lijf, misschien ook wat gezonder eten en die weegschaal, die geeft een getal aan waar je verre van blij mee bent.

De grens is bereikt en je gaat weer op dieet. Ik schrijf ‘weer’ omdat dit hoogstwaarschijnlijk niet je eerste poging is…

Je verzamelt moed en motivatie want afvallen is niet leuk en vervolgens neem je jezelf voor te stoppen met snoepen, geen verleidingen meer in huis te halen en vanaf nu op te letten en streng te zijn voor jezelf. Op maandag begin je, nu eet je lekker alles waar je zin in hebt, want nu kan het tenminste nog.

Waarom diëten niet werken

En dat brengt mij meteen op de eerste redenen waarom diëten niet werken:

1) Diëten bestaan uit (onmogelijke) regels en beperkingen. Bepaalde producten mogen niet meer gegeten worden. Maar een leven zonder chocola of chips, dat houdt toch niemand vol? Zou het niet eerder moeten gaan om het vinden van een gezonde balans? Om hoe jij maat kunt leren houden? Om redenen waarom jij eet te onderzoeken? Dat je een eetpatroon ontwikkelt waar je je wel de rest van je leven aan kunt houden? En niet: het dieet stopt en al het andere ook?

2) Omdat er regels en restricties zijn, kun je het dus fout doen. En daar is altijd sprake van bij een dieet.  Er wordt onderscheidt gemaakt in eten. In wat je wel of niet mag. In wat goed is of slecht of verkeerd. Producten worden gelabeld en daar begint alle ellende mee. Want eet je wel een keer zo’n product dan heb je gefaald. Je dag is verpest. Je houdt er vaak een schuldgevoel aan over en je ziet jezelf als zwak. Maar dit ligt dus niet aan jouw discipline maar die onmogelijke regels!

Morgen maar weer opnieuw proberen maar of die dag ook komt… ‘Fout’ op ‘fout’ maken zorgt er uiteindelijk voor dat je de handdoek in de ring gooit en je afvalpoging weer mislukt is.

Maar vergeet ook niet het volgende: doordat bepaalde producten niet of beperkt gegeten mogen worden, worden ze des te aantrekkelijker. Een verleiding zoals dat in dieetland omschreven wordt, wat maakt dat je een ontzettende eetdrang naar zo’n product kunt ervaren. Maar je mag het niet. Tot je een keer voor de bijl gaat (wat heel logisch en normaal is) en dan ook meteen een  eet- of snaaibui hebt. Want je hebt het al die tijd niet gemogen en nu is je kans.

En dat geldt uiteraard ook voor als je een dieet gevolgd hebt,  je streefgewicht hebt bereikt en eindelijk weer eens ‘normaal’ kan eten. Ook dan ga je vooral voor die producten die je lang niet mocht en daarom eet je er algauw te veel van.

Dit soort regels geven je dus GEEN houvast of controle. Regels zijn onderdeel van het probleem. De reden waarom je afvalpoging mislukt. Waarom je altijd weer aankomt. Waarom diëten niet werken.

Wat zou er veel rust rondom eten ontstaan als je geen producten meer labelt. Als alle producten gelijk zijn. Wat zou dat schelen in snaaibuien en een slecht gevoel over jezelf.

En onthoud dit: voor belangrijke dingen in het leven hebben we geen regels nodig. Maar dat zou voor jouw manier van eten of leven niet moeten gelden.

waarom diëten niet werken

Verder naar de volgende redenen.

3) Bij een dieet bepaalt iets (een app of voedingsschema) of iemand anders (zoals een diëtist, voedingscoach, iemand die je volgt op social media etc.) wat je eet, hoeveel je eet en wanneer je mag eten. Vette pech dus als je op een dag meer honger hebt. Want jouw dieet schrijft iets anders voor. Dat wordt honger lijden.

4) En honger dat vindt jouw brein geen goed idee. Zeker als je voor een langere tijd een (te) groot calorietekort aanhoudt. Jouw brein zal er alles aan doen om jou weer te laten eten want overleving komt in het geding. Tenminste zo ziet jouw oerbrein dat. Het laat je dromen over eten, je ruikt en ziet overal eten totdat je inderdaad gaat eten en niet zo’n beetje ook. Nog een reden waarom diëten niet werken. Want er is altijd sprake van een groot calorietekort.

5) Moet je daarnaast ook nog eens dingen eten waar je niet bepaald blij van wordt (denk aan magere yoghurt als ontbijt of 2 droge crackers), dan heb je dubbelpech. Jouw brein wilt genot ervaren. Genot uit eten halen is daar erg geschikt voor. Haal je geen voldoening uit je eetpatroon (maar ook uit je dagelijks leven bijvoorbeeld) dan is het wachten op het moment dat je die dingen gaat eten waar je brein blij van wordt. En dat zijn … juist, calorierijke producten.

Neem het heft dus  in eigen handen. Bouw je eigen basiseetpatroon. Waar jij blij van wordt. Met wat jij belangrijk vindt in je voedingspatroon in je achterhoofd. Ga niet op details zitten als ik eet pure chocola i.p.v. melkchocola. Ik gebruik maar geen boter. Zie jouw eetpatroon als geheel. Eet op een manier waar jij je prettig bij voelt.

En nee: dan ga je heus niet elke dag chips eten of friet of pizza. Want dat komt dan ook je neus uit. En heb je dan voldoende energie denk je om alles te kunnen doen? Hoe is het dan met je weerstand gesteld denk je?

6) Motivatie komt vaak van buitenaf. Denk aan de weegschaal, een app die jou vertelt hoeveel calorieën je nog mag eten, een beweegtracker, maar ook weer een diëtist of voedingscoach. Terwijl het juist superbelangrijk is dat jouw motivatie van binnenuit komt, vanuit jou. Waarom is het superbelangrijk voor jou om af te vallen? Wat kan er anders niet in jouw leven? Je moet vanuit jezelf een bepaalde noodzaak of pijn voelen. Een getal op de weegschaal geeft niets van dat alles weer.

7) Na een dieet is er uiteindelijk niets veranderd. Niets in je eetpatroon, maar al helemaal niet in je gewoontes, patronen, manier van denken, je mindset , je eetgedrag en je valkuilen. Waardoor je keer op keer op hetzelfde punt terug valt. Ben jij een emotie-eter dan heb je met een dieet niet geleerd hoe je op een andere manier met negatieve emoties als stress, onrust, frustratie, je alleen voelen, niet blij zijn met jezelf, verveling om kunt gaan dan door te gaan eten. Zodra je dit weer ervaart val je dus weer terug in dat patroon.

8) Waar je misschien af wilt vallen voor je gezondheid, schaadt het vooral je gezondheid. Steeds afvallen en weer aankomen leidt tot het welbekende jojo-effect. En laat dat nu juist een verhoogd risico geven voor hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk? En dan hebben we het nog niet over wat stress, wat het diëten oplevert, met je lichaam doet.

9) Waar we de hoop hebben dat afvallen zorgt voor een positiever zelfbeeld, voor meer zelfvertrouwen, brokkelt dit door het volgen van diëten juist verder af. Omdat het steeds niet lukt, mislukt en de nadruk juist heel erg ligt op jouw lichaam, hoe je eruit ziet. Diëten houdt het nooit tevreden kunnen zijn met je lijf in stand.

10) Bij-effect van al dat dieten is dat 75% van de vrouwen, mede door dat diëten, een verstoorde relatie met eten ontwikkelt. Omdat uit elk dieet regels worden overgenomen, wordt het steeds ingewikkelder om op een ontspannen manier met eten om te gaan. Eten wordt een strijd. Iets waar je de hele dag door mee bezig bent, aan denkt. Eten wordt iets negatiefs. Ook als je een feestje hebt of etentje, want wat ga je daar eten? Eetbuien nemen toe. Een goede balans vinden wordt steeds moeilijker. De angst om aan te komen ligt op de loer. Gewoon genieten van eten is minder vanzelfsprekend.

11) Hoor jij wel bij die (slechts) 5% die het lukt om een aantal jaar op gewicht te blijven, dan nog ben je er niet. We hebben namelijk te maken met een fysiologische aspect: ons lichaam raakt niet graag zijn vetreserves kwijt en wil deze graag weer aanvullen. Je lichaam vecht zich dus als het ware altijd terug en is vaak sterker dan jij. Ook dat is een reden waarom veel mensen vaak weer aankomen na een dieet.

Als je dit blogartikel zo leest zal het je niet verbazen dat ik anti-dieet ben. Omdat het je simpelweg in de verste verte niet verder brengt.

Waar ik wel voor ben is om aan de slag te gaan met je eetgedrag. Met onderzoeken waar het nu daadwerkelijk steeds ‘mis’ gaat. Om je eetpatroon daarin ook mee te nemen maar ook jouw relatie met eten. En vind je het lastig om maat te houden, minder te snoepen, snacken of snaaien? Dan leer ik je daar de tools voor. En een stukje mindset nemen we ook mee: hoe ga je om met emoties of gedachtes die er keer voor zorgen dat je niet die eetkeuzes kunt maken die je graag wilt maken.

Door daar mee aan de slag te gaan wordt jouw kans op een blijvende verandering veel groter. Daar kom je echt verder mee. Met als bonus niet alleen een stevig fundament, een veel fijnere, relaxtere relatie met eten, maar ook nog eens met jezelf!

Zodat jij je eindelijk kunt gaan richten op dat wat er werkelijk toe doet in het leven.

Wil je hier graag hulp bij en niet langer aan blijven modderen? Ik help je met alle liefde en plezier. Neem contact met me op zodat we tijdens een gratis kennismakingsgesprek kunnen kijken wat ik voor je kan betekenen en hoe ik jou ECHT verder kan helpen. Aarzel niet, het verplicht je tot niets.

Dit is ook nog interessant: 7 redenen waarom het in de avond vaak mis gaat en wat is een gezonde relatie met eten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.