Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Ontdek wat voor type eter je bent

Ontdek wat voor type eter je bent

Eettype

We hebben allemaal onze eigen gewoontes en gedragingen als het om eten gaat. Daardoor zijn er verschillende soorten eetgedrag te onderscheiden. Wat voor eter ben jij?

Ontdek het hieronder en lees wat dit voor gevolgen heeft voor je relatie met eten, maar ook wat een eerste goede stap is om, als je dat wilt, afscheid te nemen van dit eetgedrag.

De emotionele eter
Ga je eten als je gestrest bent, angstig, verdrietig? Of als je je eenzaam voelt, gefrustreerd of verveelt? Dan zou het zomaar kunnen dat je een emotionele eter bent. Omdat je je negatieve gevoelens of gedachtes niet wilt ervaren, omdat je je zo niet wil voelen maar ze zo snel mogelijk wilt wegstoppen, ga je eten.
Wil je loskomen van emotie-eten dan is op een effectieve manier om leren gaan met emoties een eerste goede stap.

De externe eter
Krijg je trek in eten als je iets lekkers ruikt? Ben je geneigd om te gaan eten als je eten ziet of mensen erover hoort praten? Dan ben je waarschijnlijk een externe eter. Je hebt geen echte honger maar voelt wel sterk de behoefte om te gaan eten. En dat kan zeker in onze huidige maatschappij een enorme uitdaging zijn.
Leren omgaan met die neigingen gaat je helpen, want de confrontatie met eten kun je niet altijd vermijden.

De gedachteloze eter

Heb jij je eten vaak op voordat je er erg in hebt? Dat je je afvraagt: heb ik nou zojuist gegeten? Dan ben je een gedachteloze eter. Je eet zonder aandacht en er echt bij stil te staan. Je eet daardoor al snel meer dan nodig en je geniet er niet echt van.
Door bewuster en met meer aandacht te eten is het gemakkelijker op te merken hoeveel je eet en wanneer je genoeg hebt.

De dooreter
Eet jij altijd standaard je bord leeg of schep je altijd een tweede keer op? Dan ben je een dooreter. Je ervaart geen verzadigingssignaal na een bepaalde hoeveelheid eten. Als dooreter eet je daarom grote porties bij elke maaltijd wat ertoe kan leiden dat je te zwaar wordt. Het weer luisteren naar je lijf is een eerste goede stap.

De onverzadigbare eter
Heb jij voor je gevoel altijd honger en zou je altijd wel kunnen eten? Dan ben je een onverzadigbare eter. Je hebt steeds trek en eet de hele dag door. Dit zorgt er meestal voor dat je te veel eet en dus aankomt.
Omdat je gewend bent geraakt aan altijd eten is het een gewoonte geworden. Deze gewoonte kan worden vervangen door andere gewoontes.

De snelle eter
Ben jij altijd als eerste en snel klaar met eten? Dan ben je een snelle eter. Je kauwt nauwelijks en eet je maaltijd aan een stuk door zonder te pauzeren. Hierdoor heb je al te veel gegeten voordat het gevoel dat je vol zit optreedt. En dit kan leiden tot overgewicht.
Snel eten is een gewoonte en kun je dus aanpassen. Leg bijvoorbeeld eens vaker je bestek tussendoor neer.

De lijngerichte eter
Heb jij veel regels rondom eten? Sta je veel op de weegschaal? Weet jij alles over calorieën en is je dag mislukt als je een koekje op hebt? Heb je alle diëten al weleens geprobeerd? Dan ben je een lijngerichte eter. Periodes van lijnen, heel gezond eten en/of te weinig eten wisselen zich af met periodes dat je hier helemaal klaar mee bent en nergens op let en los gaat.

Mede omdat je jezelf hiervoor van alles ontzegt hebt.
Door het idee van lijnen en je eetregels stap voor stap los te laten, kun je werken aan een nieuwe gezondere relatie met eten en komt er een einde aan het lijngerichte eten.

Met groot bijkomend voordeel dat je geen schuldgevoel meer ervaart na het eten van iets “ongezonds” en je weer ontspannen kunt genieten van eten.

Wil je hier mee over weten? En leren hoe je jouw eetregels los kunt laten? Op vrijdag 3 juni geef ik van 10.00 tot 11.00 uur een Facebook Live over dit onderwerp. Lees er hier meer over.

Welke herken jij?
Dit waren de 7 eettypes. Ik hoop dat je er veel aan hebt gehad en ik ben benieuwd in welke jij je herkent. Welke voert de boventoon? En voel je vrij om je vragen hierover aan mij te stellen.

Dit artikel is wellicht ook nog interessant: 7 redenen waarom het in de avond vaak mis gaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.