Meteen naar de inhoud
Home » Blog » 7 redenen waarom het in de avond vaak ‘mis’ gaat

7 redenen waarom het in de avond vaak ‘mis’ gaat

Health Coach Ilona

Heb jij je ook weleens afgevraagd waarom het ’s avonds vaak ‘mis’ gaat? Waarom je toch iedere keer weer, ook al heb je je voorgenomen dit niet te doen, met een zak chips, reep chocola of pak koeken op de bank beland?

Vandaag deel ik 7 redenen met je die de oorzaak kunnen zijn voor dit probleem.

En als je weet waar de oorzaak ligt weet je ook waar de oplossing zit.

Reden 1 Je hebt overdag te weinig gegeten.
Eet je overdag te weinig, omdat je bijvoorbeeld je ontbijt hebt overgeslagen of geen tussendoortje hebt genomen (behalve misschien een glas water of kop koffie of thee) dan heeft je lichaam dit tekort door! Ook als je hier en daar wat calorieën bespaart omdat je graag af wilt vallen.
In de avond kan je dan honger gaan ervaren omdat je gewoon te weinig hebt binnen gekregen. En dan is een stuk fruit of één koekje gewoon niet voldoende.

Reden 2 Je hebt geen voldoening ervaren.
*Als je geen voldoening uit je maaltijden en tussendoortjes hebt gehaald, kan het zijn dat je in de avond op zoek gaat naar ‘iets lekkers’. Dit kan aan de hand zijn als je een voedingsschema volgt of bepaalde recepten waar je niet per sé heel blij van wordt. Maar het ‘moet’ want anders val je niet af.
*Of je mist die voldoening omdat je tijdens het eten niet met je aandacht bij de maaltijd of het tussendoortje was. Omdat je bijvoorbeeld op je telefoon aan het kijken was, nog wat werk op de computer had enzovoort.
*Of je hebt geen voldoening uit je dag gehaald. Omdat je saaie taken heb moeten doen. Thuis of op je werk. Ook dan kun je die voldoening in de avond uit eten gaan halen.

Reden 3 Het ontbreekt je aan balans.
*Balans in dingen die moeten én daarnaast tijd voor jezelf hebben. Om dat te doen waar jij blij van wordt. Waardoor jij even lekker kunt ontspannen.
*Maar balans zit hem ook in je grenzen aan kunnen geven. Als de hele dag in het teken heeft gestaan van de ander of als je moeilijk nee kunt zeggen en daardoor aan jezelf voorbij gaat, dan kun je dit in de avond gaan compenseren met eten. Je kunt eten gaan gebruiken om jezelf te troosten. Of om jezelf te belonen voor al dat harde werk en wat je allemaal voor een ander hebt gedaan.

Reden 4 Je bent gewoon moe.
En omdat je moe bent heb je het idee dat je energie uit eten nodig hebt i.p.v. bijvoorbeeld rust. Je duikt dan de kast in op zoek naar nieuwe energie.

Reden  5 Je ervaart negatieve emoties.
Misschien heb je een rotdag gehad, ruzie met je partner of kind. Misschien zit je niet lekker in je vel, speelt er iets in je leven waardoor je negatieve emoties ervaart. Als je het heel lastig vindt om hiermee om te gaan, kan eten een uitweg zijn. Om ze even niet te hoeven voelen of uit de weg te gaan. Maar ook verveling kan ertoe leiden dat je gaat eten.

Reden 6 Omdat je het nu wel hebt verdiend.
Als je een dieet volgt of aan het afvallen bent, heb je je vaak aan een heleboel eetregels te houden. Dit mag je wel eten, dat mag niet. Als het je al de hele dag gelukt is (of een paar dagen of hele week) om je aan die regels te houden, om het dus ‘goed’ te doen, kan dat een reden zijn om het er nu eens even van te nemen. Want je hebt zo goed je best gedaan dat het nu wel kan. Je hebt het wel verdiend.

Reden 7 Het is een gewoonte geworden.
Een gewoonte dat als bijvoorbeeld ’s avonds de tv aangaat er iets lekkers op tafel komt. Dus doe je het ook steeds, bijna als vanzelf. Het kan zelfs zo zijn dat jouw brein zo geprogrammeerd is dat als er een tv-reclame komt, meteen het idee oppopt om naar de kast te lopen. Dit is een hardnekkig iets geworden waardoor je elke keer weer de neiging voelt om te gaan eten.

Kort samengevat
Overdag ben je vaak bezig. Zit je in een bepaald ritme. Heb je afleiding. In de avond komt er wat meer ruimte. Komt er rust waardoor je ineens op gaat merken dat je moe bent, dat je honger hebt, of dat er onder de oppervlakte iets speelt. Je maakt als het ware even de balans op. En daarbij is het snoepen, snacken in de avond misschien ook wel een gewoonte geworden die er in de loop der tijd is ingeslopen.

Ik ben erg benieuwd of dit artikel je weer aan het denken heeft gezet. En welke reden(en) jij herkent en aan wilt pakken. Mocht je niet goed weten hoe, stuur me een mailtje: [email protected] of vraag een gratis coachgesprek aan.

Misschien vind je dit artikel ook nog interessant: Honger is niet altijd honger maar wat dan wel?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.