Home » Blog » Honger is niet altijd honger – Maar wat dan wel ?

Honger is niet altijd honger – Maar wat dan wel ?

Misschien ken je het wel. Dat je pas gegeten hebt maar al heel snel weer honger hebt. Of dat je van die dagen hebt dat je maar niet verzadigd lijkt te raken. Vaak is er dan sprake van een hongergevoel en niet van echte honger.

Bij jezelf kunnen herkennen om wat voor honger het nu precies gaat, kan je ontzettend helpen om andere keuzes te maken. Lees welke er zijn en ga bij jezelf na welke je wanneer herkent. Én of eten dus echt nodig is.

Lichaamshonger
De ‘echte’ honger. Je ervaart een leeg gevoel in je maag. Je maag knort, rommelt of je voelt je zelfs wat flauw. Je lichaam geeft aan dat het tijd is om te eten omdat je anders niet goed meer kunt functioneren. Eten dus !

Zintuigelijke/externe honger
Je ziet of ruikt iets lekker. Je krijgt meteen honger. Maar dat is het dus niet. Je eetlust is alleen opgewekt. En dat kan ook als je anderen hebt horen praten over eten of omdat je gehoord hebt dat iemand zojuist een zak chips heeft opengetrokken. Ook dat kan aanzetten tot eten !


Mondhonger
Je verlangt naar een specifieke smaak of plezierige sensatie in je mond. Het kan ook het gevolg zijn van eten zonder aandacht of maaltijden waarop bijna niet gekauwd hoeft te worden als een smoothie of shake.

Emotionele honger
De honger die je kunt voelen als je negatieve emoties ervaart. Door te eten onderdruk je de emotie even en voel je je tijdelijk wat beter. Maar eten verandert uiteraard niets aan de emotie zelf.

Hoofdhonger/mentale honger
Deze honger heeft te maken met alle gedachtes en oordelen die je over eten kunt hebben. Gedachtes als dit eten is gezond, ongezond. Dit mag ik wel en niet. De hele dag door ben je daar zo mee bezig dat je dit als constant hongergevoel ervaart. Ook als je lijf al lang verzadigd is.

Vermoeidheidshonger
Wanneer je moe bent vraagt je lijf om energie. Jij hebt vooral zin in snelle suikers want dat geeft die energie. Maar slechts voor korte duur. Je hebt geen energie uit eten nodig maar uit rust, even een pauze.

Verveelhonger
Je voelt onrust of verveling. En dat kan een reden zijn om te gaan eten. Als afleiding. Zonder dat er vanuit ons lijf een werkelijke vraag naar voedsel is.

Hormonale honger
Snoep- en snaaibuien voor en tijdens de menstruatie. Of de fase voor of tijdens de overgang kunnen eenzelfde effect bereiken. Doordat je hormoonspiegels veranderen, verandert je eetlust mee. Geen lichamelijke honger dus maar behoefte aan eten.

Gewoontehonger
Honger hebben omdat je gewend bent op dat tijdstip te eten. Omdat je jezelf dat hebt aangeleerd. Maar echte honger hoeft dat niet te zijn. Bijvoorbeeld tijdens het tv kijken, autorijden etc. Zolang je op dit soort momenten blijft eten wordt het patroon alleen maar sterker.

Concentratiehonger
Een dag waarop je veel moet nadenken, je steeds moet concentreren kan leiden tot concentratiehonger. Je hersenen verbruiken veel energie. Een luchtje scheppen doet al wonderen.

Afterpartyhonger
Extra honger hebben na een dag of periode dat je meer gegeten hebt dan je gewend bent. Als de spijsvertering gedurende een nacht of periode overuren draait, staat deze in feit in de ‘aan’-stand en dan lijkt de eetlust steeds groter te worden.

Beweeghonger
Beweeg je veel te weinig dan verloopt je verbranding en stofwisseling niet optimaal. Daardoor kun je meer honger ervaren terwijl je eigenlijk minder energie nodig hebt.

Welke herken jij bij jezelf ?

In mijn ‘Fijne relatie met eten en jezelf’ traject besteden we hier aandacht aan en leer je hoe je met de verschillende soorten honger om kunt gaan.

Tags:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *