Home » Blog » Afvallen: Behoed jezelf voor deze 6 valkuilen

Afvallen: Behoed jezelf voor deze 6 valkuilen

Valkuilen afvallen

Het is alweer september. De maand voor veel mensen om te starten met afvallen. Geldt dit ook voor jou ? Stap dan niet in de volgende valkuilen!

Valkuil 1 Alles of niets
Veel mensen zijn geneigd om alles wat ‘ongezond’ is ineens niet meer te eten. Of we doen het helemaal goed of we doen het niet. Koek, chips, chocola e.d. wordt verbannen, niet meer gekocht en in huis gehaald. Maar wees eens heel eerlijk, hoe lang denk je dat vol te houden ?

Valkuil 2 Denken in goed of slecht, dat mag ik wel of niet
Gevolg hiervan is dat als je een keer wel iets ‘slechts’ gegeten hebt je achterblijft met een schuldgevoel. Dat als dit meerder malen voorkomt je op een gegeven moment de handdoek in de ring gaat gooien want zie je wel dat het jou niet lukt. Het leidt ook tot doorslaan in want ‘wat maakt het allemaal uit’. Én iets wat je niet mag is des te aantrekkelijker.

Valkuil 3 Heel anders gaan eten
Je ziet het vaak bij diëten. Je volgt braaf een weekmenu, eet even geen koolhydraten meer of leeft op shakes en repen. Maar is dat wel wat je eigenlijk wil ? Haal jij op deze manier nog wel voldoening uit je eetpatroon ? En ga je dit de rest van je leven doen ? Tijdelijk anders eten heeft helemaal geen zin. Op de korte termijn val je misschien af maar op de lange termijn zit het er zo weer aan en heb je in feite niks veranderd of geleerd. Je schiet er dus niks mee op.  

Valkuil 4 Honger negeren
Want hé, elke calorie minder zocht er toch voor dat je sneller en meer afvalt ? Ook dit gaat je niet helpen. Je begint bijvoorbeeld met een enorme honger aan het avondeten waardoor je meer eet dan je normaal zou doen. Of je krijgt ontzettende trek in de avond. En dan worden vaak niet de handigste keuzes gemaakt.

Valkuil 5 Een groot calorietekort creëren
Als jij veel minder gaat eten dan je voorheen deed, gaat je lichaam dat meteen merken en jouw brein zal er alles aan doen om jou te laten eten. Je denkt alleen nog maar aan eten, droomt er bij wijze. Ook dit is dus geen goede tactiek.

Valkuil 6 Afvallen op wilskracht of discipline
Discipline heb je nodig voor taken die je misschien niet zo leuk vindt maar die wel moeten gebeuren. Denk aan de was doen, vroeger op school leren voor een toets etc. Als jij het afvallen puur op wilskracht doet, zonder een duidelijke motivatie, dan raakt die op een gegeven moment op. En daarbij zou daar waar je het uiteindelijk voor doet niet een moetje moeten zijn.

Mijn tips

* Werk liever aan een eetpatroon wat je op de lange termijn vol kunt houden. Eigenlijk is volhouden niet het goede woord want dat duidt er op dat je iets doet wat niet bij je past. Anders zou je het ook niet vol hoeven houden. Maar dat terzijde. Een eetpatroon dus waar je achter staat. Waar je plezier uithaalt.
* Leer liever omgaan met ‘verleidingen’ i.p.v. dat je ze (tijdelijk) uit de weg gaat.
* Eet wanneer je echt honger hebt. Daar zit niet het probleem. Wel bij WAT je dan eet én of er echt sprake is van honger of dat andere dingen meespelen. Onderzoek dat. Waarom heb je bijvoorbeeld ’s avonds op de bank altijd zin in iets.
* Neem de tijd om een voedzame maaltijd op tafel te zetten. Besteed daar aandacht aan. Ook als je het opeet.
* Pak ook die korte pauze, om een tussendoortje te nemen.
* Zorg voor voldoende rust en tijd voor jezelf.
Werk zo aan een relaxte, gezonde relatie met eten en jezelf. Dát gaat je helpen.

*Stel realistische doelen. Start met een kleine verandering. Maak deze heel concreet en combineer deze eventueel met een bestaande gewoonte. Dat maakt het nog gemakkelijker.

Lees hier meer over het vinden van de juiste motivatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *